AnitaMargareta.blogg.se

Hej! Det här är min, Anitas, blogg. Jag är en levnadsglad tjej på 18 vintrar och bor i en hemtrevlig liten stad i södra Finland. Jag gillar människor, idrott, sötsaker och åsikter. Listan kunde göras lång och om du är intresserad av att se vad jag sysslar med, är det fritt fram att ta del av denna blogg.

Ungdomsparlamentet

Publicerad 2012-09-26 18:15:00 i Åsikter och politik

Ungdomsparlamentet

Idag hölls Ungdomsparlamentet. Ungdomsparlamentet är till för att ungdomar i Raseborg, som saknar rösträtt, skall få sin röst hörd. Ungdomsparlamentet, som hölls i Seminarieskolans aula, gick riktigt bra. Först diskuterade vi olika frågor i mindre grupper, sedan alla ungdomar tillsammans och till sist diskuterade vi frågorna tillsammans med Raseborgs stadsstyrelse och förtroendevalda.

Den fråga jag personligen var mest intresserad av handlade om Raseborgsungdomsfullmäktige och hur man kan förbättra dess verksamhet. Jag anser att vi i dagsläge inte gör så mycket politiskt, utan att vi främst arrangerar olika evenemang och sponsorerar olika saker, då våra pengar räcker till. Jag tycker att det finns potential att göra en hel del mera. Varför inte ta till vara på intresserade ungas idéer, åsikter och förslag?

Nu hoppas jag på att ungdomsfullmäktige skall få en chans att aktivt delta i Raseborgspolitik. Det skulle vara mycket bra om ungdomsfullmäktige skulle få ha representanter i nämnderna och även ha yttranderätt på stadsfullmäktiges möten. Detta är någonting jag tänker jobba för under det kommande året. Jag tycker det är viktigt att vi unga aktiverar oss och jobbar för ett sådant samhälle vi vill ha. Jag anser att man inte skall gnälla på samhället så länge man själv inte försöker göra någonting åt saken.

Nu skall jag läsa litet matematik... Hoppas jag hinner prenta in en hel del!
Usteendet är inte av första prioritet i provveckan. Tröjan jag bär är underbar, tyvärr är den inte min. Den tillhör min kille. 
 
Ha det bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anita

Hej! Det här är min, Anitas, blogg. Jag är en levnadsglad tjej på 18 vintrar och bor i en hemtrevlig liten stad i södra Finland. Jag gillar människor, idrott, sötsaker och åsikter. Listan kunde göras lång och om du är intresserad av att se vad jag sysslar med, är det fritt fram att ta del av denna blogg.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela